Matkakertomukset

EAP 2023

European Academy of Pediatrics 2023

EAP:n tehtävänä on edistää eurooppalaisten lasten ja nuorten terveyttä.  Sen tavoitteena on parantaa koulutuksen, palvelun ja tutkimuksen standardeja sekä edustaa lastenlääkäreiden ammatillisia etuja EU:ssa ja Euroopassa.

EAP 2023 järjestettiin tänä vuonna Italiassa, Padovassa 19.-21.5. Viimeaikaisten trendien vastaisesti kokous järjestettiin vain läsnäolijoille, eikä etäosallistumisen mahdollisuutta ollut. Suurin osa luennoitsijoista oli Euroopasta, mutta osallistujia oli mm. Uudesta-Seelannista ja useammasta Etelä-Amerikan maasta.

Ennen varsinaista konferenssia järjestettiin puolentoista päivän Master course, johon itse en valitettavasti pystynyt osallistumaan. Aiheena oli lapsen akuutti sairaus. Haastattelemani kurssille osallistuneet suomalaiset lastentauteihin erikoistuvat lääkärit pitivät itseasiassa tätä osaa koulutuksen kannalta antoisampana kuin itse konferenssia.

Lensin itse perjantaiaamuna Venetsiaan, josta minulla oli hyvin aikaa siirtyä rauhassa bussilla Padovaan. Hotelliltani oli sopiva kävelymatka koulutuspaikalle ja lounastakin ehdin matkalla nauttia. Perjantaina luentojen aiheet käsittelivät mm. rokotuksia ja opin, että terveydenhuoltohenkilökunnan olettava suhtautuminen vs. vanhempia osallistava johtaa todennäköisemmin siihen, että lapsi tulee rokotetuksi. Yksinkertaistaen: Olettavalla suhtautumisella tarkoitetaan tässä tapauksessa esimerkiksi sitä, että kerrotaan neuvolassa, että 3 kk ikäiselle lapselle suositellaan X ja Y rokotuksia ja annamme ne tämän käynnin yhteydessä. Vanhempia osallistavalla taas tarkoitetaan sitä, että vanhemmilta tiedustellaan, että mitä mieltä olette rokotteista? Saako teidän lapsellenne antaa tällä käynnillä X ja Y rokotteet?

Kongressissa oli samanaikaisesti useita rinnakkaisluentoja, joiden aiheet olivat erittäin mielenkiintoisia. Oma mielenkiintoni suuntautuu neonatologiaan, josta löytyikin useita kokonaisuuksia. Harmillisesti viime hetken muutoksena pidempi luento vastasyntyneidena EEG:stä oli vaihtunut lasten enkefaliittiin.

Osa abstraktien esittelyistä oli varsin mielenkiintosia, osa taas jätti ehkä enemmän kysymysmerkkejä ilmaan. Hämmennystä herätti mm. itäisen naapurimaamme käytäntö äärimmäisen tiukasta imetysdietistä (pois mm: maito, kananmuna, pähkinät, soija, merenelävät, kala, kahvi, suklaa, mehut, histamiinia sisältävät ruuat…), mikäli lapsella epäillään maitoallergiaa.

Lauantai-iltana otimme muutaman kolleegani kanssa junan Venetsiaan ja vietimme muutaman tunnin siellä. Venetsia oli sateinen, mutta ei onneksi ehkä niin ruuhkaisa kuin pahimpaan sesonkiaikaan! Illalliselle palasimme vielä Padovaan, joka jäi kyllä lyhyen visiitin vuoksi itseltä muutoin lähes kokonaan näkemättä.

Haluan kiittää erittäin lämpimästi Suomen Lastenlääkäriyhdistystä saamastani matka-apurahasta mahdollistaen osallistumiseni EAP:n kongressiin Padovassa!

Noora Carpén

Lastenlääkäri