Lastenlääkäriuutiset

3 / 2022

Matkakertomukset

30th Congress of the Scandinavian Transplantation Society, Reykjavik, Islanti 31.8.–2.9.2022

Scandiatransplant on Suomen, Ruotsin, Norjan, Tanskan, Islannin ja Viron välinen järjestö, joka organisoi kiinteiden elinten vaihtoa näiden maiden välillä. Scandiatransplantin yhteistyön avulla voidaan optimoidayksittäisiä pieniä jäsenmaita paremmin siirtoelinten sopivuus, lyhentääelinsiirteen odotusaikoja ja mahdollistaa enemmän elinsiirtoja. Scandiatransplanton perustettu 1969 ja vuosittain n. 2000 potilasta saa elinsiirron Scandiatransplantin kautta. Scandiatransplantin kongressi järjestetään 2 vuodenvälein.

Tänä vuonna 30. kerranjärjestettävä Scandiatransplantin kokous kokosi Reykjavikiin satoja pohjoismaisiaelinsiirtojen parissa työskenteleviä ammattilaisia. Kongressi alkoi ikimuistoisella ja kyyneleet silmiin nostattavalla luennolla, joka oliislantilaisen molemminpuolisen yläraajasiirteen saaneen miehen ja hänenleikanneet ranskalaiskirurgin yhteisluento. Mieleenpainuva oli myös tervetuliaispuhe, jonka piti Islannin presidentti, Guðni Thorlacius Jóhannesson.

Kokouksessa käsiteltiinelinsiirtoja monesta näkökulmasta. Koska elinsiirtoja tarvitaan koko ajanenemmän, on tärkeää lisätä elinsiirteiden saatavuutta ja toisaalta pyrkiäparantamaan niiden laatua. Elinsiirteiden määriä on pystytty lisäämäänelinluovutuksella verenkierron pysähtymisen jälkeen, joka on onnistuneesti Suomessakin pilotoitu. Kuulimme myös ksenotransplantaatiosta, jonka parissa tehdään hienoa tutkimusta ja jonka toivotaan tulevaisuudessa mahdollistavan yhä useampia elinsiirtoja. Elinsiirtoimmunologian asiantuntijat kertoivat uusista tutkimusmenetelmistä,vaikeasti immunisoituneiden potilaiden hoitomahdollisuuksista ja immunologistentekijöiden merkityksestä elinsiirteiden pitkäaikaisseurannassa. Oma esitykseni käsittely sydänsiirteen kroonisen hyljinnän riskitekijöitä. Kansallisessa kohortissamme erityisesti immunologiset tekijät kuten toistuvat lievät hyljinnät ja luovuttajaspesifiset vasta-aineet osoittautuivat sydänsiirteen kroonisen hyljinnän riskitekijöiksi.

Osallistuin ensimmäistä kertaa Scandiatransplantin kokoukseen ja olikin todella hienoa päästä tapaamaan muissa pohjoismaissa elinsiirtojen parissa työskenteleviä kollegoita. Tärkeää oli tutustua myös Suomen muissa yksiköissä työskenteleviin ammattilaisiin ja päästä esittelemään tutkimustuloksiamme täydelle luentosalille. Reykjavik oli hieno kaupunki ja lähialueiden kuumat lähteet sekä kaunis luonto tekivät lähtemättömän vaikutuksen. Kiitos Lastenlääkäriyhdistykselle kokousmatkan mahdollistamisesta.

Anu Kaskinen

Lasten munuaistauteihin ja elinsiirtoihin erikoistuva lääkäri

HUS, Uusi Lastensairaala

uutisarkisto